Francie



Počasí ve Franii

DNES:

Aktuální ceny benzínu

  Ceny PHM ve Francii k 2.6.2021
Bezolovnatý 95 oktanů: 1,447 €.
                        Nafta: 1,375 €.
Kreditní karty jsou všeobecně u čerpacích stanic akceptovány. Ve Francii jsou také automatické čerpací stanice, kde je benzín levnější. Tyto čerpací stanice však většinou akceptují pouze platební karty vydané ve Francii.




Z fotoalba

Francie
GORDES: Typická francouzská ulička v Provence

CHENONCEAU: Zámek Chenonceau stojí z části na řece

PARIS: Most Pont Neuf je nejstarším v Paříži

CAP FREHEL: Typické stavby Bretaně

STRASBOURG

Více jak 200 dalších fotografií naleznete ve FOTOALBU.

MAPA WEBU
     aneb co zde najdete.     


Partnerské weby

Sametová revoluce
Klub přátel Pardubicka
Sdružení přátel Pard. kraje
Cestování po Evropě
Cestování po Slovensku
Cestování po Itálii



Doprava ve Francii

Cestování autem

 



Cestování po francouzských silnicích je trochu odlišné od způsobu cestování u nás. Například oproti Itálii je cestování po Francii nesrovnatelně jednodušší. Francouzští řidiči jsou totiž rozhodně ohleduplnější než jejich italští kolegové, mnohdy ohleduplnější i než čeští řidiči.
Především se po francouzských silnicích pohybuje více motocyklů a skútrů než je tomu u nás. Pro ně je charakteristické, že nerespektují jízdu v jízdních pruzích. Při jízdě v koloně předjíždějí celé kolony aut zpravidla prostředkem silnice či jízdním pruhem nevíce vlevo.
Barvy směrových dopravních značek jsou trochu odlišné od těch našich. Zatímco v Česku jsou směrové tabule na dálnice na zeleném podkladu, směrové tabule na ostatní silnice jsou na modrém podkladu, ve Francii tomu je zcela naopak.
Trochu odlišná a zpočátku ne zrovna jednoduchá bude pro mnohé také orientace na křižovatkách. Podobně jako například v Itálii, je i ve Francii běžné, že jsou jednotlivé směry označeny až ve výjezdu z křižovatky.
Při jízdě městem je především nutné zmínit, že jízdní pruhy zde jsou užší než u nás. Zcela běžné zde jsou šikany, retardéry či jiná zpomalení před přechody pro chodce. Francouzi kladou velký důraz na bezpečnost silničního provozu, proto je docela obvyklé, že zákaz předjíždění v obci je umocněn ještě patníky umístěnými středem vozovky, které opravdu zabrání jakémukoliv předjíždění. V obcích je velmi častým jevem snížení rychlosti na 30 km/h.

Rychlostní limity
Dopravní předpisy zejména co se týče rychlostních limitů jsou ve Francii vesměs dodržovány. Rychlostní limity jsou ve Francii naprosto stejné, jako je tomu u nás. V obci 50, mimo obec 90, na dálnicích 130 km/h.
Dodržování rychlostních limitů je velmi často kontrolováno několika stovkami stacionárních automatických radarů. Ty jsou umístěny zejména v okolí velkých měst. Na velkou většinu z nich jsou řidiči s předstihem upozorňováni.

Dálnice
Naprostá většina francouzských dálnic je placená. Placení je uskutečňováno pomocí mýtného. Tyto placené dálnice jsou před nájezdy na ně značeny nápisem peage. Na většině úseků placení funguje tak, že si na počátku placeného úseku vyzvednete u turniketu lístek, k zaplacení dochází při sjezdu z dálnice nebo na konci placeného úseku v hotovosti či platební kartou. Při vjezdu do místa výběru mýtného je třeba sledovat piktogramy, které svítí nad jednotlivými vjezdy do turniketů. Pokud zde svítí červený křížek, je tento turniket uzavřen, musíme si vybrat jiný. Pokud zde svítí oranžové písmeno t, je tento turniket určen pro tzv. Telepas, tedy pro ty, kteří platí mýtné automaticky elektronickým způsobem. Pokud nad vjezdem do turniketu svítí zelená šipka, je to jízdní pruh určen pro většinu z nás. Zde totiž probíhá hotovostní platba mýtného, pokud zde kromě zelené šipky svítí také symbol platební karty, lze za dálnici platit bezhotovostně platební kartou.
Velmi častými začínají být také automatické turnikety pro placení mýtného, kde není žádná budka s obsluhou, ale do určené štěrbiny se zasune lístek a do dalších štěrbin se vhazují mince či vkládají bankovky. Narazili jsme na automatické turnikety, kde se peníze vhazují do jakýchsi košů.
Směrové tabule na dálnice jsou oproti Česku na modrém podkladu, zatímco ty ostatní na podkladu zeleném. Dálnice jsou označeny písmenem A (Autoroute) a číslem silnice, hlavní silnice jsou značeny písmenem N (Nationale), silnice, které jsou obdobou našich okresních silnic jsou označeny písmenem D (Departáment).
Směry vedoucí k dálnicím jsou ve Francii často značeny pouze směrovou tabulí s šipkou a číslem dálnice. Až teprve před nájezdem na dálnici jsou uvedeny konkrétní směry této dálnice.
Zajímavostí rovněž je, že nám dobře známé SOS oranžové budky jsou ve Francii umístěny nejen podél dálnic, ale také podél hlavních silnic.
Kompletní ceník za jednotlivé dálniční úseky najdete na stránce DÁLNICE.


Směrové značení na dálnicích je velmi kvalitní. Ačkoliv je maximální rychlost na dálnicích ve Francii stanovena na 130 km/h, na neplacených úsecích dálnic je rychlost většinou snížena na 110 km/h.
Neplacené dálnice jsou v Bretani na severu Francie, neplacené jsou pak dálniční obchvaty měst, neplacená je však také dálnice A20 z Vierzon přes Limoges do Brive ve střední Francii.
Většina dálničních úseků je čtyřproudá (dva jízdní pruhy v každém směru), v okolí měst se počet jízdních pruhů zvyšuje. Šestiproudé dálnice se nacházejí v okolí Paříže, ale také na jihu země jako například snad jedna z nejfrekventovanějších dálnic A9 Barcelona - Nimes - Lyon, ale také dálnice A8 Nice - Marseille.
Pokud rozumíte francouzsky, tak možná přivítáte možnost poslouchat nonstop dopravní zpravodajství. Všechny dálniční úseky ve Francii jsou totiž pokryty signálem Rádia Trafic FM, které vysílá v celé Francii na kmitočtu 107,7 MHz. Dopravní informace jsou prokládány po celý den hudbou středního proudu, takže je stanice poměrně poslouchatelná.

Benzín
Hustota čerpacích stanic ve Francii je podobná hustotě čerpacích stanic v Česku. Nejrozšířenější síť čerpacích stanic zde mají společnosti Shell a Total. Ty jsou umístěny zejména u dálnic. Ceny benzínu se ve Francii neliší příliš podle regionů jako je tomu u nás, ale spíše podle toho, kde je čerpací stanice umístěna. Nejdražší benzín je při dálnicích. Zde se v červnu roku 2006 cena bezolovnatého benzínu s 95 oktany pohybovala mezi 1,36 - 1,38 € za litr. Mimo dálnice narazíme na ceny benzínu nižší, nejlevnější benzín se dá sehnat u obchodních center v ceně okolo 1,25 € za litr.
Nutno však upozornit na jednu málo zmiňovanou skutečnost. Většina benzínových stanic s výjimkou těch při dálnicích bývá uzavřena nejen v noci, ale také o nedělích a svátcích. Pro tuto příležitost zde fungují benzínové stanice označené symbolem 24/24 h. Ty mají stojany, které jsou vybaveny platebními terminály, které po vložení platební karty a zadání správného kódu PIN vydají benzín. Pokud tedy nedisponujete platební kartou a hodláte po Francii cestovat i v neděli, neopomeňte si včas zajistit plnou nádrž benzínu.
Na dálnicích jsou benzínové pumpy rozmístěny přibližně po padesáti kilometrech, před vjezdem k benzínové čerpací stanici je na ceduli uvedena vzdálenost následující čerpací stanice. Odpočívadla jsou pak na dálnicích rozmístěna po každých deseti kilometrech.

Používané termíny
Francouzština je poněkud odlišný jazyk nejen od češtiny, ale také i od angličtiny, proto není od věci připomenout některé termíny, které naleznete nejen na francouzských silnicích.
To, co u nás označujeme jako výjezd či exit na dálnici nebo výjezd z parkoviště, je označováno nápisem SORTIE.
Zejména na křižovatkách se často setkáváme s označením směru TOUTES DIRECTIONS, což označuje směr výjezdu křižovatky pro všechny směry. Pokud je pro některé směry jeden směr, ty ostatní směry jsou označeny termínem AUTRES DIRECTIONS.
Častým termínem je i termín GRATUIT, který znamená zdarma. Jsou tak označena bezplatná parkoviště či toalety.
Při snaze najít cestu do centra je dobré sledovat směrovky s nápisem CENTRE VILLE.

Noví řidiči
Řidiči, kteří nemají řidičský průkaz déle než dva roky, musí dodržovat následující limity: 80 km/h na silnicích, 100 km/h na dálnicích ve městě, 110 km/h na dálnicích. Dále musí mít na zadní části vozidla disk s červeným písmenem A. Tento disk se nevyžaduje u zahraničních turistů, zmíněné rychlostní limity však mají dodržovat také a při nedodržení mohou být pokutováni.

Omezení parkování:
V Paříži jsou vytvořeny tzv. červené cesty, kde je zastavení a parkování absolutně zakázáno. V Paříži je zakázáno parkovat na jednom místě déle než 24 hodin. Toto opatření se aplikuje také v blízkém okolí Paříže. V některých městech je zakázáno parkovat na jednom místě déle než 7 dní (či méně, podle místních regulací).
Různá omezení jsou vyznačena značkami nebo žlutou čárou na okraji vozovky. Nepřerušovaná žlutá čára znamená zákaz zastavení a stání, přerušovaná žlutá čára znamená zákaz stání. Ve Francii jsou tzv. modré zóny, kde je parkování kontrolováno parkovacími disky. Tyto zóny jsou vyznačeny značkami a modrým značením na vozovce.

Povinná výbava:
Řidič i jeho spolujezdci musí používat bezpečnostní pásy. Děti do 10 let nesmí sedět na předním sedadle, pouze na zadním v sedačce ev. s podsedákem, v každém případě připoutané. Děti do 13 kg musí být v sedačce, ve které sedí proti směru jízdy.
Řidič i spolujezdec na mopedu a motocyklu musí používat helmu. Výstražný trojúhelník musí být umístěn nejméně 30 m za vozidlem a to tak, aby byl vidět ze vzdálenosti 100 m.
Hasící přístroj a lékárnička nejsou pro osobní vůz povinné.
S účinností od 31.10.2004 se zavádí povinnost používání potkávacích světel mimo obydlené zóny, ve dne i v noci, pro všechna motorová vozidla s více než 2 koly, stejně tak jako pro motocykly.
Nové pravidlo o silničním provozu upozorňuje na nutnost používání bezpečnostních pásů i u řidičů autobusu a nákladních vozidel přes 3,5t (jsou-li pásy vybavena.



Městská doprava

Přestupní stanice metra ve čtvrti
La Defénse připomíná spíše
letištní halu

V šesti francouzských městech (Paříž, Lille, Marseille, Lyon, Toulouse a Rouen) jezdí metro, které doplňují městské autobusy.
Jízdenky koupíte u vchodu do metra nebo v prodejnách tabáku. V Paříži je autobus v provozu celou noc, jedná se o tzv. Noctambus. Když je stanice prázdná, musíte dát řidiči znamení.

V Paříži si můžete vybrat ze tří typů veřejné dopravy:
- Métropolitan (Metro)
- Reseau Express Regional (příměstské vlaky RER)
- Autocar (autobus)

Nejvýhodnějším způsobem dopravy v Paříži je však samozřejmě metro. Pařížské metro má 13 tras, které jsou přehledně označeny čísly a barvami. Samotná Paříž je doslova protkána tunely metra, protože stanice podzemní dráhy jsou téměř na každých dvou stech metrech. Plánek metra je zdarma k vyzvednutí v každé stanici metra, podobně jako možnost zakoupení jízdenek. V zásadě doporučuji dvě možnosti cestování metrem v Paříži:
- Carnet - svazek deseti jízdenek, který Vám ušetří peníze, pokud budete používat metro častěji.
- Paris Visite - celodenní jízdenka platí pro všechny směry i prostředky pařížské MHD. Cena za osobu a den vyznačený na jízdence činí 8,35 euro.

Stanice metra v klasicistním stylu

Jednotlivé východy a přestupy ze stanic metra jsou číslovány a tak se při výstupu či přestupu orientujete dle číslic a nemůžete zabloudit. Vzhled stanic metra je velmi různorodý. Od starých oprýskaných vestibulů, se zatékající vodou až po honosné klimatizované stanice plné obchodů. Například vestibul přestupní stanice metra a RER ve čtvrti La Defense připomíná větší nádraží plné obchodů, bank a restaurací.

Odlišné je v pařížském metru označování jízdenek. Jízdenka se vloží do štěrbiny v turniketu, jízdenka na chvíli zmizí a vysune se až asi o metr dále. Teprve poté se otevře závora na konci turniktzu.

Trasy příměstských vlaků RER jsou značeny písmeny.

Oficiální internetové stránky pařížské městské dopravy naleznete na http://www.ratp.fr/
Plánek pařížského metra a příměstských vlaků RER.



Letecká doprava


Z Prahy létají pravidelné linky do Lyonu nebo Paříže. Spojení zajišťují především České aerolinie a francouzská společnost Air France. Relativně levné letenky zajišťuje také společnost Student Agency (www.studentagency.cz)



Železniční doprava


Do Francie také můžete cestovat pravidelnými vlakovými spoji, které jezdí každý den. Vždy se však jedná o cestu s přestupem. Cestovat je možné hlavně do Paříže, a to přes Německo a Rakousko. Cesta trvá 18 až 20 hodin.

Francouzské železnice SNCF provozují železniční síť dlouhou téměř 35.000 kilometrů, z nichž přibližně třetina je elektrifikována. Dopravní systém se dělí na pět samostatných okruhů - východní, severní, západní, jihovýchodní a jihozápadní. Úroveň francouzské železniční dopravy je velice dobrá.

U některých spojení je nutné mít splečně s jízdenkou zakoupenu i míszenku, na nádražích bývají přepážky ke koupi jízdenek a místenek většinou oddělené. Do všech významných měst Francie je možné cestovat rychlovlaky TGV či spoji Motorail, které převážejí spolu s cestujícími také auta a motocykly. Do vlaků TGV a Motorail je nutné mít zakoupenu místenku.


Autobusová doprava


Při cestě do Francie můžete využít pravidelné autobusové spoje, které vás zavezou především do Paříže. V zemi není provozováno příliš mnoho dálkových autobusových spojů. Autobusová doprava se zaměřuje zejména na oblasti, do nichž nevedou železniční koleje. Stanice autobusů najdete převážně v blízkosti železničních zastávek.


Jízda taxíkem


Ve městech jezdí velký počet taxíků. Všechny taxíky jsou povinně vybavené taxametry. Když si taxík přivoláte přes dispečink, započítá se vám i jízda ze stanoviště taxíku. Proto je levnější si na taxík mávnout. Platí se v hotovosti, jen málokterý taxikář přijme platební kartu či šek. Většinou se dává spropitné.


Odkazy na stránky, které se můžou hodit při cestě do Francie:

Škoda - Routeplanner - Plánovač tras po celé Evropě v češtině.
Viamichelin - Route planner - Plánovač tras po Evropě včetně dálničních poplatků, ceny benzínu dopravních omezení atd.
Bosé nohy - Informace pro všechny, kteří se chystají na cesty po Evropě - odkazy na ubytování, straování, ceny benzínu, mapy, doklady atd.
Autoroute - Stránky věnované francouzským dálnicím - online kamery, poplatky, plánky atd.
Městská doprava v Paříži - Oficiální stránky věnované městské hromadné dopravě v Paříži.
Počasí - Internetové stránky o aktuálním počasí v regionech Francie.

Odkazy na ubyování:
Camping France - Odkazy na stovky autokoempů v celé Francii dle regionů
Camping de France - Odkazy na stovky autokoempů v celé Francii dle regionů
Formule 1 - Síť levných turistických hotelů, která je velmi rozšířená zejména ve Francii
Gites de France - Ubytvoání po celé Francii v soukromí typu "Bed and Breakfast"
Hostly - Ubytování v mládežnických ubytovnách - houstlech










Přihlášení uživatele:
login:
heslo:
Registrovat
MAPA WEBU
     aneb co zde najdete.     

Hledat na webu


    Hledat na francie.tode.cz :


Hledat na webu

Poslední příspěvky v DISKUSNÍM FÓRU:
Diskusní fórum o Francii
Re: připojení elektrických zařízení v kempech atd.
Anonym - 2023-09-18 23:02:32

V clanku je absolutni pitomost, bezne zasuvky jsou stejne jako u nas,dostali jsme na ne bezplatnou licenci. V kempech se ovsem pouzivaji zasuvky CEE.

Téma: Elektřina
-----------------------------------------------------
Průjezd Francii
PavelH - 2021-06-20 11:50:36

Dobrý den za 2 týdny se chystam autem směr Bilbao a zajima me průjezd Francii, kterou zvolit cestu dle lepsi prujezdnosti a zda je tam i rozdil v kvalite cesty a ceně poplatků. Na mapach mi to ukazalo dvě cesty. Jedna je kolem Paříže a ta druhá kolem Lyonu. Obě jsou stejně dlouhé ale je tam rozdíl v převýšení terénu. Tak nevím. Děkuji za radu.

Téma: Autem
-----------------------------------------------------
Francie a jídlo
Honzin - 2016-04-29 09:28:53

Ceny potravin ve Francii, oblíbená jídla, oblíbené restaurace, zkušenosti.

Téma: Jídlo a pití
-----------------------------------------------------

Přidejte svůj příspěvek do
DISKUSNÍHO FÓRA!


Hledat na webu


    Hledat v diskusním fóru:     




Webové kamery

Metz, katedrála Saint Etienne:

SAINT TROPEZ:



Své dotazy a připomínky adresujte na francie@tode.cz