Francie



Počasí ve Franii

DNES:

Aktuální ceny benzínu

  Ceny benzínu ve Francii jsou aktuální k 12.9.2018
Bezolovnatý 95 oktanů: 1,447 €.
                        Nafta: 1,375 €.
Kreditní karty jsou všeobecně u čerpacích stanic akceptovány. Ve Francii jsou také automatické čerpací stanice, kde je benzín levnější. Tyto čerpací stanice však většinou akceptují pouze platební karty vydané ve Francii.




Z fotoalba

Francie
GORGES DU VERDON

METZ: Katedrála St. Etiénne

PARIS: zahrada u Louvru

CARCASSONNE

VERSAILLES: Park ve Versailles

„Kdo se umí smát sám sobě, má právo smát se smát všemu ostatnímu, co mu k smíchu připadá.“ Jan Werich
Více jak 200 dalších fotografií naleznete ve FOTOALBU.

MAPA WEBU
     aneb co zde najdete.     


Partnerské weby

Sametová revoluce
Klub přátel Pardubicka
Sdružení přátel Pard. kraje
Cestování po Evropě
Cestování po Slovensku
Cestování po Itálii







Paříž ***

Eiffelova věž

Paříž je dnes jedním z nejobdivovanějších měst světa, kam ročně prý dle statistik zavítá až 20 miliónů návštěvníků. Ve vnitřním městě spolu s předměstími žije 12 miliónů lidí, což je 20 procent obyvatel celé Francie. Paříž se může chlubit nejhustší evropskou koncentrací obyvatel, dokonce i Londýn, Tokio i New York v tomto ohledu za Paříží zaostávají. V centrech těchto velkoměst totiž většinou sídlí banky a velké společnosti. Kdežto v Paříži bydlí lidé i přímo v centru města.
Paříž je nádherná, ale sehnat bydlení v tomto městě je prý téměř nemožné. I přes to, že pařížské byty jsou dost miniaturní, celé generace si své byty drží a to i přes to, že bydlení v Paříži není nikterak levné. Na druhou stranu se tato metropole může pyšnit, že Paříž je jednou z nejlépe fungujících metropolí světa. Například pošta se tu roznáší třikrát denně, metro ve špičce jezdí každých 45 vteřin, odpadky se odváží denně a 1300 km pařížských ulic zametá každý den četa metařů většinou černé pleti.

Přímo od autokempu odjíždí každou půl hodinu autobus číslo 101 ke stanici pařížské příměstské dráhy RER. Ráno jsme tedy vstali o půl sedmé ráno a vydali se do recepce kempu. Zde jsme nakoupili celodenní jízdenku na pařížskou městskou dopravu.

Jinak je systém pařížské hromadné dopravy velmi kvalitní a stabilní. Pařížské metro má celkem třináct tras a spojuje v podstatě celé město. Stanice metra se v centru nacházejí přibližně na každých dvou stech metrech. Trasy metra jsou označeny čísly, přehledné plánky tras jsou na každé stanici, v papírové podobě si je můžete zdarma vyzvednout v kancelářích na každé stanici. Ke stažení nabízíme plánek pařížského metra a příměstských vlaků RER.

Hala přestupní stanice La Defense

T I P :
Vzhledem k tomu, že se stanice metra nachází v Paříži přibližně na každých dvou stech metrech, vyplatí se po městě pohybovat především za pomoci podzemní dráhy. V zásadě doporučuji dvě možnosti cestování metrem v Paříži:
- Carnet - svazek deseti jízdenek, který Vám ušetří peníze, pokud budete používat metro častěji.
- Paris Visite - celodenní jízdenka platí pro všechny směry i prostředky pařížské MHD. Cena za osobu a den vyznačený na jízdence činí 8,35 euro.

Jednotlivé východy a přestupy ze stanic metra jsou číslovány a tak se při výstupu či přestupu orientujete dle číslic a nemůžete zabloudit. Vzhled stanic metra je velmi různorodý. Od starých oprýskaných vestibulů, se zatékající vodou až po honosné klimatizované stanice plné obchodů. Například vestibul přestupní stanice metra a RER ve čtvrti La Defense připomíná větší nádraží plné obchodů, bank a restaurací.

Odlišné je v pařížském metru označování jízdenek. Jízdenka se vloží do štěrbiny v turniketu, jízdenka na chvíli zmizí a vysune se až asi o metr dále. Teprve poté se otevře závora na konci turniktzu.

Trasy příměstských vlaků RER jsou značeny písmeny. My jsme nejprve jeli linkou A až na konečnou La Défense.

Mrakodrapy ve čtvrti La Defense

La Défense je zcela moderní čtvrť Paříže s mrakodrapy. Celá tato čtvrť byla pojmenována dle sochy stojící na centrálním náměstí symbolizující obranu (défense) Paříže v roce 1870. Kopec Défense byl původně pouze kopcem s tímto jediným památníkem. V roce 1954 se však městská rada dohodla, že Paříž potřebuje obchodně- administrativní centrum a vzhledem k tomu, že Paříž byla téměř celá památkově chráněna, volba padla právě na vrchol Défense. Zde tedy v následujících desetiletích vyrostla celá řada moderních prosklených budov a řada mrakodrapů. Celá čtvrť patří chodcům, auta jsou zde svedena pod zem. Již zmíněný památník z roku 1883 je tak jedinou historickou stavbou uprostřed moderní architektury.

Největší prostor zaujímá mohutná pěší zóna, kterou kráčejí každodenně tisíce úředníků do práce, kteří ve svě většině do práce jezdí metrem. Je to todiž nejrychlejší.

Ústřední stavbou čtvrti je kolosální Grande Arche. Tento monument byl dokončen v roce 1989 k 200. výročí Revoluce. Tato obrovská dutá krychle obložená sklem a mramorem je v jedné přímce s Vítězným obloukem, ale i s Óbelisque na Place de la Concorde či Pyramidou v Louvru.

Další dominantou této čtvrti je kulovitý Dóme IMAX s jedním z největších promítacích pláten na světě.

Arc de Triumph

Odtud asi po hodině naše cesta pokračovala metrem k Arc de Triuph, tedy Vítěznému oblouku. Podchodem pod snad nejrušnější pařížskou křižovatkou se dostáváme k tomuto významnému francouzskému pietnímu místu. Zajímavostí je, že přímo z tohoto náměstí se paprskovitě rozbíhá dvanáct ulic. Oblouk je 50 metrů vysoký a na své fasádě má čtyři hlavní plastiky. Ty zobrazují vítězné bitvy z dob Revoluce roku 1789. Po zaplacení vstupného je možné shlédnout v muzeu krátké filmy o historii oblouku nebo se podívat do patra s panoramatickou vyhlídkou na Paříž.

Pod Vítězný oblouk byl v roce 1920 pohřben neznámý vojín. Každý den v 18:30 se v těchto místech koná pietní akt.

Dále jsme pokračovali po populární Champs-Elysées. Tato jedna z nejslavnějších tříd světa směřuje k Louvru a v něčem mi připomínala spíše pražské Václavské náměstí.

Asi po dvaceti minutách chůze jsme odbočili kolem paláců muzea přes most Alexandra III., o kterém se říká, že je nejkrásnějším mostem v Paříži. Zdobí jej sochy nymf, cherubínů a okřídlených koní. Jen tak pro informaci - v Paříži se nachází 35 mostů. Hled za mostem se již otevírá přes rozsáhlý trávník na palác Invalidovna, který je dnes luxusním hotelem. Kolem hotelu se dostáváme na Marsova pole a otevírá se nám tak úžasný pohled na dominantu celé Paříže - Eiffelovu věž.

Eiffelova věž

Tato více jak tři sta metrů vysoká věž se tyčí na prostranství bývalého vojenského cvičiště a byla postavena v roce 1889 u příležitosti stého výročí Velké francouzské revoluce. Věž byla postavena třemi sty dělníky za necelé dva roky. Na stavbu bylo použito více jak 2,5 miliónů nýtů. Po nějakou dobu po svém dokončení byla věž nejvyšší stavbou na světě. Během jednoho roku provozu se vrátily veškeré náklady spojené s její výstavbou.

Do prvního patra je možné se dostat po 360 schodech či některým ze tří výtahů umístěných ve třech ze čtyř pilířů věže. Musíte však počítat s tím, že si na vstupenky a následnou cestu nahoru vystojíte i několika hodinovou frontu. My jsme zde čekali asi hodinu. Výtahem se z přízemí dostanete přímo do druhého patra. Pokud máte zájem vidět Paříž opravdu z ptačí perspektivy, je možné přestoupit ve druhém patře na výtah do třetího patra. Nad sebou pak uvidíte pouze televizní antény. Pohled na město z výšky 300 metrů je opravdu impozantní. Vstupenka do třetího patra stojí 11 €. Nejvyšší patra Eiffelovy věže tvoří vlastně patra dvě. To níže položené je zasklené a jsou zde uvedeny všechna hlavní města a jejich směry včetně Prahy. O patro výše je již otevřený ochoz. Pokud sjedete výtahem níže do druhého patra, máte možnost navštívit dále několik obchodů se suvenýry či restauraci.

Sídlo neřesti - Moulin Rouge
V prvním patře Eiffelovy věže se pak dále nachází také expozice historie Eiffelovy věže či kinosál, kde je promítán film o vzniku této dominanty. Je zde i několik restaurscí a pošta. Z výše uvedeného vyplývá, že návštěva Eiffelovky včetně front na vstupné a výtah zabere minimálně tři hodiny.

T I P :
Návštěva Eifelovy věže rozhdně stojí za to. Výhled ze třetího patra věže je nádherný, Eifelova věž nabízí však také řadu obchodů se suvenýry, občerstvění, restauraci či kinosál. Spolu s čekáním ve frontě si tudíž na návštěvu Eifelovy věže vyhraďte alespoň tři hodiny.

Když jsme se vrátili opět nohama na pevnou zem, zamířili jsme k nejbližší stanici metra a vyrazili směrem k Moulin Rouge. Vystupujeme na stanici metra Blance a hned u východu z metra nás zaujme mlýn Moulin Rouge. Pokračujeme dále po ulici de Vpichy pokračujeme směrem k náměstí Pigalle. Cestou procházíme okolo celé řady erotických salónů a sexshopů. Náměstí Pigale bylo však pro nás zklamáním, protože zde kromě nijak nevýrazné fontány nic zajímavého není.

katedrála Sacré-Ceur

Popojíždíme jednu stanici metrem do stanice Abbesses, odkud vystupujeme do kopce na populární Montmartre, což je vlastně jediný kopec v Paříži. Nejen že je odtud nádherný výhled na město, ale nachází se zde také katedrála Sacré-Ceur. Ještě zbývá dodat, že je možné v případě potřeby se na vrchol Montmartre dostat také malou lanovkou, která je zmenšenou podobou petřínské lanovky. Tato lanová dráha je součástí pařížské městské dopravy, takže v případě, že máte celodenní jízdenku, můžete využít svezení se lanovkou.

Bílá bazilika Sacré-Ceur rozhodně stojí za návštěvu. Vstup do kostela je bezplatný. V jejím okolí se nachází řada malířů a dalších umělců, kteří Vám mnohdy neodbytně nabízejí možnost zvěčnit Vás na papír či plátno. V okolí se dále nachází také celá řada restaurací a kaváren.
Montmartre býval v minulosti pouze vískou uprostřed vinic a větrných mlýnů i když hlavní ulice již měla městský charakter. Nádherný výhled z vrcholu Montmartru na Paříž však lákal mnohé Pařížany k nedělním výletům a především umělce, kteří zde hledali inspiraci ke svým dílům. Součástí Montmartru byly již tehdy známé kabarety Moulin Rouge plné nevázané zábavy a revuálních tanečnic...

Egyptský obelisk

Z Montmartru jdeme zpět na stanici metra a odjíždíme do stanice Concorde. Tomu uprostřed vévodí přes 3000 let starý egyptský obelisk. Odtud je také pěkný výhled přes Champs-Elysées až na Vítězný oblouk.

Z náměstí Concorde pokračujeme do zahrady předcházející Louvru. Procházíme okolo fontán, upravených cest až k samotné světoznámé galerii. Procházíme zmenšenou podobou Vítězného oblouku až před prosklenou Pyramidu, novodobou dominantu Louvru. Pyramida slouží jako vstupní hala do všech expozic, ke kterým se dostanete podzemními chodbami. Louvre je největším palácovým komplexem Evropy, který vznikal po celá staletí. Jeho nejstarší částí je Cour carrée neboli Čtvercový dvůr, který dal na počátku 13. století vystavět k ochraně královského pokladu Filip II. August. V následujících staletích se palác rozrůstal, stálou královskou rezidencí se však nikdy nestal. Mezi lety 1680 a 1750 byl Louvre dokonce opuštěn a chátral, uvažovalo se dokonce o demolici některých jeho částí. Zabydlela se tu místní chudina. Teprve na konci 18. století se podařilo provést jeho rekonstrukci s otevřít zdejší muzeum.

Od Louvru přicházíme k břehu řeky Seiny a přes most Pont Nuef, který je i přes svůj název nejstarším mostem v Paříži se dostáváme až na ostrov Ile de la Cité a míříme ke katedrále Notre-Dame - chrámu Matky Boží. Tato katedrála byla vystavěna ve dvanáctém a třináctém století. Revoluce v 18. století pak však započala její chátrání. V devatenáctém století však započala její rekonstrukce, další významná rekonstrukce, která změnila kromě katedrály samotné i přilehlé náměstí, které se stalo pěší zónou, započala roku 1989 a dnes je katedrála opravdu chloubou Paříže.

Arc de Triumphe de Carrousel
v Louvre

Od katedrály jsme se pak ještě vydali směrem k modernímu kulturnímu centru Pompidue. Toto moderní kulturní a výstavní centrum spíše vypadá jako tovární hala a to jej právě dělá atraktivním.

Metrem pak ještě odjíždíme na náměstí Bastile, kde si prohlédneme obelisk a míříme na svým způsobem zajímavé náměstí Pl. des Vosges. Toto náměstí je upravené do podoby parku, ale především zaujme zcela jednotnou zástavbou okolo celého náměstí.

Toto je naše poslední místo, které jsme v Paříži navštívili. Sedáme na metro, přestupujeme na příměstský vlak RER a následně i na autobus do kempu, kam dorážíme po 21 hodině.

Eifelovu věž není ani nutné představovat...Pyramida přel LouvremKatedrála Notre-Dame

Martova pole při pohledu z Eiffelovy věžeVýhledy ze třetího patra Eiffelovy věže

katedrála Sacré-CeurTypická stanice metranáměstí Concorde

zahrada u Louvrusvětoznámý LouvreArc de Triumphe de Carrousel v Louvre

InvalidovnaInteriér katedrály Notre-DameObelisk na náměstí Bastile

Dóme IMAX ve čtvrti La Défense Grande Arche - ústřední stavba v La Défense La Défense

La Défense Vítězný oblouk Policejní ředitelství

Most Pont Alexandre III. Tour Eiffel Pohled z Eiffelovy věže směrem na La Défense

Vítězný oblouk Pohled z Eiffelovy věže na Montmartre Katedrála Sacré-Ceur

Skleněná pyramida v Louvre Most Pont Neuf je nejstarším v Paříži Mrakodrapy ve čtvrti La Defense

Pohled na Vítězný oblouk ze čtvrti La Défense Známý bulvár Champs-Elysées Známý bulvár Champs-Elysées a Vítězný oblouk

Invalidovna z ptačí perspektivy Eifelovy věže Ulice Montmartru Pompidue

Pl. des Vosges



Plánek okolí Paříže :






Přihlášení uživatele:
login:
heslo:
Registrovat
MAPA WEBU
     aneb co zde najdete.     

Hledat na webu


    Hledat na francie.tode.cz :


Hledat na webu

Poslední příspěvky v DISKUSNÍM FÓRU:
Diskusní fórum o Francii
Francie a jídlo
Honzin - 2016-04-29 09:28:53

Ceny potravin ve Francii, oblíbená jídla, oblíbené restaurace, zkušenosti.

Téma: Jídlo a pití
-----------------------------------------------------
Zkušenosti s cestováním po východní části Francie
Honzin - 2016-04-29 09:21:47

Strassburg, Metz, Nancy atd.

Téma: Východní Francie
-----------------------------------------------------
Výše mýtného na francouzských dálnicích
Honzin - 2016-04-29 09:12:46

Zajímá vás, jak platit za jízdu po francouzských dálnicích?

Téma: Mýtné
-----------------------------------------------------

Přidejte svůj příspěvek do
DISKUSNÍHO FÓRA!


Hledat na webu


    Hledat v diskusním fóru:     




Webové kamery

Metz, katedrála Saint Etienne:

SAINT MALO:


NANCY:



Své dotazy a připomínky adresujte na francie@iipardubice.cz